divendres, 6 de gener del 2023

En Follet em porta d'excursió 1

 Vinga, ja s'acaben les festes i entre empatx i empatx, encara aconseguiré escriure alguna cosa. Com que l'última entrada ja va entrar a la palestra en Follet, continuaré parlant d'ell i de les sortides que em fet junts.

 Contant m'han sortit 11 excursions per fer via "clàssica" ( per dir-ho d'alguna manera) i un bon grapat de quedades per fer esportiva. Com que ja fa quinquennis que no faig res destacable de dificultat, només em centraré en les vies "llargues" (per dir-ho d'una altra manera).

 Lo lògic seria seguir un ordre cronològic, però potser és més profitós començar per vies noves, o que hi ha poca informació. Pues finiquitada aquesta introducció comencem aquest nou cicle: "En Follet em porta d'excursió"!!!!

Pues no ha quedat malament, no?

 Fa uns mesos vaig trobar per internet la obertura d'una nova via a Coma d'Orri, entre Setcases i Vallter. Li vaig comentar a en Follet, i uns dies després ja hi erem.

 La via en qüestió és "Cordada 25 aniversari", ruta oberta per Marc C. i Josep S. entre el 2019 i el 2021 per commemorar 25é aniversari de l'Associació Excursionista i Ecologista Cordada. La ruta està gairebé equipada i amb uns cinc o sis friends variats i un petit joc de tascons fem de sobres, i per descomptat anells per llaçar arbres. No és un viote, però per paquets com jo està més que bé. Roca sana, excepte el tercer llarg que em de vigilar. Reunions còmodes, i parabolts inoxidables, algun de molt mal posat però n'he vist de pitjors. L'orientació és  sud però està a una cota força elevada, 1700/1800 m.s.m. +/-, per tant ens permet escalar-hi molts mesos de l'any.

Croki-paint de la guia nova
d'en Luichy. 

Croki-paint fet pels pares
 de la criatura.

Deixem el cotxe al típic aparcament de Coma d'Orri, a uns 4'5 quilòmetres de Setcases, a la primera corba de ferradura. Evident i espaiós. Prenem el GR en direcció Vallter i després d'uns 10 minuts trobarem un poste informatiu de fusta que ens indica Coma d'Orri a l'esquerra. Descendim i creuem el Ter per un pont de fusta. Continuem planejant fins que el camí creua el Torrent de Coma d'Orri. Nosaltres no el creuem i continuem amunt seguint el rierol fins que trobem una torrentera a la nostra dreta, un centenar de metres més amunt. La remuntem seguint rastres de pas fins a un petit sòcol. L'esquivem per l'esquerra i ja som a peu de via. Uns 30 minuts aproximadament.

Croki-maps.

 Com que no estava fi aquell dia i la via està semiequipada, li cedeixo el privilegi d'encapçalar la ruta a en Follet. Així que es lliga les cordes i tira amunt.  El primer llarg és maco, fissura en diagonal d'esquerres, desplomet assegurat amb un parabolt que fa pena i placa de cantus grossos que després desapareixen i s'ha de finejar.




Quatre fotillos d'en Follet al primer llarg.

 El segon llarg creuem una canal d'herbes molt patinosa. Jo sóc partidari de fer un canvi de reunió, però no el vàrem fer. Jo us ho recomano fer-ho. Després seguim una placa fissurada,  fàcil fins a la meitat, on trobem una secció difícil però de bon protegir, en Follet va bufar una mica i el va solucionar ràpidament.


Com que no tinc fotos del  L2, 
us penjo unes del L3.

 La tercera tirada, segons el meu parer, està mal trobada i mal solucionada, però en fi, és lo que hi ha. Comença per una placa guapa però als vuit metres s'espatlla. Pedra poc fiable, terra i matolls. La travessa final fins la reunió s'espatlla de veritat i és força cutre. Sí es requipès en una diagonal suau de dretes, i una bona sessió de neteja, crec que seria de més bon fer.


L4.

 La quarta tirada és molt guapa. Roca sana, ben equipada, fàcilment protegible i entrada dura però no impossible, fins hi tot en Follet la va encadenar... Per suposat, jo no. A mig llarg hi ha una repisa que talla el rollo i no veiem el company. Sí mai torno a repetir aquesta via, jo crec que faria una reunió intermitja. Sortirien dos llargs petits, però els següents també ho són.


El bonic L5.

 La cinquena tirada és també molt bona i gairebé equipada. Roca saníssima, cantelluda i vertical. El següent llarg és molt curt i no té molta història, rona molt bona, equipament just i reunió en un collet. Aquí ja ens podem calçar les sabatilles perquè tant sols ens queda un llarguet fàcilot i no massa llarg de 3° com a màxim.


En Follet al penúltim llarg.

 Un cop al final descendim per la canal orientada a llevant. Trobarem rastres de pas i algunes fites. Fàcil, evident i en uns 40 minuts estarem al cotxe.

 Ruta guapa, ideal per treure a passejar els catxarrus, amb roca bona, excepte el 3r llarg, bastant cutrillu, i amb accés i retorn agradables i no massa llargs. Sí sou ràpids i matiners, jo crec que podeu estar a l'hora de dinar a Setcases.

Per aquesta vessant discorre la via.